Friday, May 31, 2013

Adakah perlu himpunan Blackout 505 diteruskan?


"Kerajaan yang mengusai pada hari ini tidak lagi boleh menafikan himpunan Blackout 505 tidak mendapat sambutan ini kerana dari jumlah orang yang turun padang mencecah ratusan ribu orang.

Mereka datang dengan duit mereka sendiri tanpa ada apa-apa bantuan yang dihulurkan oleh pihak penganjur. Rata-rata mereka hadir dalam perhimpunan ini adalah satu tujuan untuk meluahkan rasa tidak puas hati mereka pada kerajaan yang mengusai pada hari ini.

Tuntutan yang mereka kemukakan supaya SPR meletak jawatan adalah jelas. Penipuan yang mereka telah lakukan semasa pilihan raya juga jelas. Mereka yang hidir tidak mungkin hadir dengan sendiri tanpa alasan yang kukuh. Setiap individu ada urusan masing-masing dan tidak mungkin mereka hadir secara suka-suka ke perhimpunan tersebut. Naluri manusia sememangnya akan meronta membantah sekiranya hak mereka tidak ditunaikan. Selagi tidak dapat, selagi itulah mereka akan terus membantah dan selagi tuntutan yang diminta tidak ditunaikan, selagi itu penolakan akan terus berlaku.

Reputasi kerajaan perlu dijaga dan kesan perhimpunan itu juga akan mengakibatkan reputasi kerajaan buruk dimata dunia. Kesan yang akan diterima oleh negara akan lebih memberi impak yang lebih besar selepas ini. Pelabur-pelabur juga akan hilang keyakinan untuk melabur ke negara kita malah pemimpin kerajaan juga akan menanggung malu sekiranya soalan-soalan pedas diutarakan semasa meraka berada di luar negara nanti.

Adakah perhimpunan ini perlu diterusakan? Bagi setiap rakyat Malaysia yang perlukan pembaharuan memang mereka perlukan himpunan ini untuk terus memberikan tekanan kepada kerajaan. Sepanjang perhimpunan ini saya dapati ada pimpinan dari pihak pakatan tidak senada.

Ada yang bersetuju dan ada yang tidak bersetuju. Ada yang bagi pandangan perlu bantah mengikut saluran mahkamah. Apabila melalui saluran mahkamah, kalah juga tak cukup bukti. Masalahnya sekarang perkara penipuan pilihanraya ni sudah berlarutan dari Zaman 80an lagi dan sampai sekarang masih berlaku. Isu black out, undi pos, pengundi hantu dan daftar pemilih yang meragukan dari dulu lagi sudah kedengaran.

Takkan kita nak biarkan sahaja perkara ini berlarutan. Harus ada anjakan yang drastik untuk menekan pihak kerajaan agar menghormati hak rakyat Malaysia. Anjakan yang drastik bukan sahana melalui tekanan dari perhimpunan malah perlu juga melalui mahkamah. Selagi kuat kita tekan, satu hari nanti pasti kita akan berjaya.

Rakyat Bangkit Dari Tidur"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...