Friday, May 31, 2013

PAS Terengganu akan ke Besut dan Setiu

"Assalamualaikum,,..  PAS Terengganu mula mengorak langkah untuk memberi tumpuan di daerah Besut dan Setiu.Hasrat PAS Terenggnau dilihat setengah orang sebagai baru bangun dari tidur tetapi masalah sebenar PAS Terengganu hanya diketahui oleh pemimpin dan pengerak gerak kerjanya sahaja.

PAS Terengganu tempang sejak tahun 2004  di dua daerah ini.Sebabnya kurangnya sambutan penduduk tempatan untuk tampil menjadi sukarelawan atau alhawariyyun, yang ada cuma suara suara mengkritik dari jauh.Akibatnya, walaupun menyedari situasi sebenar yang berlaku  di dua daerah ini sehingga DUN Batu Rakit yang hampir dengan staidum runtuhpun, PAS Terengganu gagal memberi kesedaran kepada pengundinya.

Cabaran sebenar PAS Terengganu di dua daerah ini ialah Deris Jusoh yang menjadi pengarah pilihanraya BN Malaysia.Deris Jusoh sudah meletakkan perisai yang kuat di dua daerah ini yang masih gagal dipecahkan oleh PAS Terengganu kerana kekuatannya sendiri masih lemah.
Tetapi keputusan PRU 13 menampakkan harapan apabila undi yang diperolehi PAS meningkat walaupun dalam situasi gerak kerja yang lemah akibat ketiadaan sukarekawan yang mencukupi.Saya meyebut sukarelawan bukan sahaja semasa berkempen kerana menjadi tren di Terengganu di mana ketika berkempen muncullah ramai sukarelawan untuk memasang bendera dan membuat kerja kerja khusus untuk pilihanraya.Yang saya maksudkan sukarelawan yang berkerja untuk ground work parti seperti culaan berterusan, gerak kerja kemasyarakatan dan dakwah yang berterusan.
Sebenarnya inlah kekurangan PAS Terengganu sejak dulu lagi tetapi seperti dibuktikan oleh  beberapa Dun seperti DUN Chukai, Paka, Sura, semua DUN Kuala Terengganu dan hampir semua DUN Marang, gerak kerja awal membuktikan PAS Terengganu mampu melakukannya. 
Berdasarkan kekurangan dan kelemahan ini, PAS sebelum ini meletakkan DUN yang disasarkan menang dan hampir semua DUN yang disasarkan menang itu menyumbang kecuali beberapa DUN yang dipercayai ada unsur penipuan dan petisyen akan dihantar.
Sementara DUN yang tidak termasuk dalam sasaran ini  jelas kelihatan dari Besut dan Setiu kerana maslaah di sana terlalu berat untuk dihadapi oleh PAS Terengganu mengambil kira kekuatan yang ada.Tetapi keputusan PRU menunjukkan majoriti yang diperolehi BN bagi kesemua DUN Setiu dan Besut adalah kecil, membuktikan sokongan kepada PAS semakin meningkat di sana walaupun perisai yang dibina Deris Jusoh masih terasa.
Lantaran, keputusan untuk masuk ke Besut dan Setiu adalah tepat.Saya percaya pesuruhjaya PAS Terengganu dan pasukan kepimpinannya sudah mengenal pasti  apa yang patut dilakukan, antaranya berusaha menambah sukarelawan bagi menggerakkan gerak kerja yang berterusan di sana.Sebenarnya inilah masalah utama PAS Terengganu di Besut dan Setiu. Saya pernah ada pengalaman di Setiu di mana semasa saya ke Setiu pada 2011. Ketika itu saya singgah di bangsal burger untuk membeli burger kerana anak anak nak makan burger. Apa yang memeranjatkan saya ialah penjual burger itu seorang anak muda kelihatan terpenranjat dan melemparkan senyuman kepada saya apabila melihat kopiah berwarna putih hijau di kepala saya.Saya terfikir bahawa anak muda di Setiu juga berminat dengan  PAS tetapi kerana kurangnya usaha mengumpulkan mereka menyebabkan mereka tidak tahu ke mana untuk pergi.
Saya berharap PAS Terengganu mengambil serius perkara ini.Timbalan pesuruhjaya PAS ada pengalaman mengumpul anak anak muda di DUN  Paka jadi saya harap Timbalan Pesuruhjaya mampu mengadaptasikan pengalamannya di Besut dan Setiu.
Apa sekalipun keputusan petisyen PRU nanti, samada PAS berjaya membalikkan meja(turn the table) atau PRU akan diadakan semula, gerak kerja di dua daerah ini perlu dipercepatkan.Kerana selain dua daerah ini PAS Terengganu masih menghadapi masalah besar di DUN Kijal dan Air Putih Kemaman malah masalahnya jauh lebih besar dari Besut dan Setiu.
Kalau perisai yang dibina Deris Jusoh berjaya dipecahkan, PAS Terengganu masih mempunyai misi untuk memecahkan pula perisai yang dibina oleh Mat Said di Kijal dan Air Putih."

Sumber : http://www.tranungkite.net

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...