Friday, May 31, 2013

Kerajaan PAS Kelantan Akan Membina 3,000 Rumah Mampu Milik

KOTA BARU: Kerajaan Kelantan pimpinan PAS yang baru dipilih merancang untuk membina 3,000 unit rumah mampu milik di negeri ini.

xsssaae34

Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob berkata rumah-rumah akan dibina di semua 14 daerah, bermula dengan kawasan yang sangat padat seperti Kota Bharu, Tumpat atau Pasir Mas.
“Kami telah memperuntukkan RM9 juta dan menunggu kajian daripada Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Kelantan dan Perbadanan Menteri Besar selesai,” kata Datuk Ahmad kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco pertama selepas Pakatan Rakyat memenangi 32 kerusi Dewan Undangan Negeri daripada 45 dalam PRU13.
Datuk Ahmad juga berkata kerajaan akan mengkaji untuk membantu penduduk mendapatkan hartanah dan yang tiada tempat tinggal dengan membiayai projek-projek di atas usahasama atau pembiayaan persendirian.
Beliau juga mendedahkan bahawa dalam usaha untuk mendapatkan lebih banyak pendapatan, kerajaan negeri akan meneroka perlombongan mineral semula jadi melalui tender terbuka.
“Kami menyusun data pada emas, bijih besi dan lain-lain mineral semulajadi yang akan menjana pendapatan untuk kerajaan negeri bagi membiayai projek-projek awam,” kata Datuk Ahmad.
“Kami juga perlu mencari sumber-sumber lain untuk menambah pendapatan selain daripada cara tradisional seperti cukai tanah, konsesi pembalakan dan cukai tanah.”

Sumber : http://berita-harian-online.com/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...